پیرامون بعضی اقدامات برای گسترش نفوذ ما در رسانه های گروهی کشورهای روبه رشد
داکتر خلیل وداد داکتر خلیل وداد

 

 

برگردان از زبان روسی به فارسی- دری : داکتر خلیل وداد شهر دن هاگ (لاهه) هالند

 

 

پرولتاریای همه کشورها متحد شوید!

 

مطابق مصوبهء دارلانشأ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. ( مؤرخ 17 جون 1976 پروتوکول شماره 12، بند 4) در جریان 15 روز قابل برگشـــــت به کمیته مرکزی

ح.ک.ا. ش. (شعبهءاسناد و ارتباط سکتور 2) است.

 

 

کمیته مرکزی

حزب کمونیست اتحاد شوروی

 

اشد محرم

 

شماره اِس. ت- 162/5 اِس

مؤرخ 12-4-1979

 

نقل از پروتوکول شماره 162، پاراگراف 5 اِس. دارالانشأ کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش.

 

 

 

 

 

پیرامون بعضی اقدامات برای گسترش نفوذ ما در رسانه های گروهی کشورهای روبه رشد

 

 

1. طرحهای پیشنهادی ارائه شده دریادداشت شعبات کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. در این مورد (پیوست)، تصویب است.

2. به آژانس تاس دستور داده میشود، در جریان سالهای 1979-1980 مذاکراتی را با ارگانهای اطلاع رسانی کشورهای روبه انکشاف و در گام نخست با جمهوری سوسیالیستی ویتنام، لائوس، الجزایر، انگولا، افغانستان، هند، عراق، کمپوچیا، جمهوری دموکراتیک مردم یمن و ایتوپیا در مورد گسترش بعدی همکاریها در عرصهء تبادلهء اخبار، منجمله اجارهء مشترک از خطوط تلگرافی و ارائه گذارشات خبری آژانسهای اطلاع رسانی کشورهای نامبرده و ممالک سوسیالیستی اروپا از مسکو، دایر نماید. بدینمنظور تاس باید در زمان معینه با توافق وزارت بازرگانی خارجی اتحادشوروی تهیهء وسایل تخنیکی و امور بهره برداری (اجاره) و استفاده از مواد لازمی را از حساب عواید اسعاری خارجی اش برای پخش اخبار انجام دهد.

 

3. آژانس نشراتی نووستی مؤظف است:

کامپلت دستگاههای تلگرافی را در آژانسهای خبری کوبا، افغانستان، ایتوپیا، موزمبیق، هند (سنترال نیوز سرویس) و آژانس خبر رسانی فلسطین مونتاژ نموده و زمینهء اخذ گذارشات آژانس نشراتی نووستی از مسکو (برای آنان) را مساعد سازد. آژانس نشراتی نووستی باید ترتیبات اعزام کارشناسان برای نصب دستگاههای نامبرده را نیز مدنظر داشته باشد.

 

 

در میان سالهای 1979- 1990 آژانس نشراتی نووستی باید زمینهء سفرِ تا به ده روزِحدود 20 تن نمایندهء آژانسهای خبر رسانی کشورهای روبه رشد به اتحاد شوروی را مساعد سازد.  

 

 

مهرمرکز نگهداری اسناد محرم اشد محرم

جادهء الینک شمارهء 14 شهر مسکو

 

 

 

همچنان نووستی باید برای خبر نگاران آژانسهای اطلاعاتی کشورهای روبه انکشاف زمینهء سفر های آموزشی جهت تبادلهء تجارب و ستاژ در اتحادشوروی را آماده کند.

 

4. کمیتهء دولتی رادیو و تلویزیون اتحاد شوروی مؤظف است:

در هنگام عقد قراردادهای همکاری با سازمانهای رادیو و تلویزیون کشورهای روبه رشد، اقداماتی را برای تبادلهء فلمها و برنامه های تلویزیونی، فلمبرداری مشترک و تبادلهء تجارب در عرصه های همکاری هنری نیز مد نظر داشته باشد.

 

کمیته اجازه دارد، همه ساله تا 15 ژورنالیست و کارمند تخنیکی تلویزیون و رادیو از کشورهای روبه انکشاف را برای اجرای برنامه های مشترک دعوت نماید. با موافقت کمیته دولتی روابط بازرگانی خارجی اتحاد شوروی هرسال حدود 15 کارشناس تخنیکی و ژورنالیست تلویزیون و رادیو از این کشورها را برای ستاژ (تا مدت سه ماه) بپذیرد. مخارج مربوط به این اقدامات توسط کمیتهء دولتی رادیو و تلویزیون اتحاد شوروی پرداخته میشود.

 

5. اتحادیهء ژورنالیستان اتحادشوروی در طول یکماه پیشنهادی را پیرامون اقدامات در جهت تشدید فعالیت سازمان بین المللی ژورنالیستان، مسایل آمادگی و پرورش خبرنگاران کشورهای روبه انکشاف و در بارهء تدویر سمینار بین المللی توسط سازمان بین المللی ژورنالیستان تحت آجندای وسایل اطلاعات همگانی در مبارزه برای صلح، ترقی اجتماعی و استقلال ملی خلقها آماده کند.

 

اتحادیهء ژورنالیستان شوروی اجازه دارد، در سال 1979 تا ده تن شخصیت ارگانهای خبر رسانی را از کشورهای روبه انکشاف منجمله برای درمان، تداوی و استراحت به اتحادشوروی دعوت کند.

 

6. کمیتهء دولتی اتحاد شوروی برای آموزشهای تخنیکی- حرفوی، وزارت مخابرات اتحادشوروی و آژانس تاس مؤظف اند در ظرف سه ماه پیشنهادی را برای تدویر کورس تحصیلی یکسالهء رادیو میخانیک و متخصصان خدماتی دستگاههای مخابراتی در آغاز سال آموزشی 1979-1980 در یکی از آموزشگاههای تخنیکی- حرفوی برای آژانسهای خبری کشورهای روبه انکشاف آماده کنند.

 

7. کمیته دولتی پلانگذاری اتحادشوروی با توافق با وزارت صنایع و وسایل مخابراتی و بادر نظراشت درخواستهای آژانس تاس و نووستی تهیهء وسایل ارتباطی و تجهیزات مخابراتی لازمی مربوطِ کمکها به آژانسهای خبررسانی کشورهای روبه انکشاف را در هنگام طرح پلانهای یازدهم  و سالانهء رشد اجتماعی- اقتصادی اتحادشوروی مدنظر داشته باشد.

 

8. وزارت مخابرات اتحادشوروی، کمیته دولتی پلانگذاری اتحادشوروی، وزارت صنایع و وسایل مخابراتی اتحادشوروی، وزارت دفاع اتحادشوروی و وزارت ماشینسازی اتحادشوروی مشترکاً باید مسئلهء ایجاد سیستم نشرات رادیویی و تلویزیونی ماهواره یی 12- هِرتس را بررسی نموده و در این مورد طرح مشترکی را به کمیته مرکزی اتحادشوروی ارائه نمایند.

 

9. وزارت مالیهء اتحادشوروی مکلف است:

مسئلهء تهیهء رایانه ها (سوبسایدیهای) معین برای تاس را از سال 1979 ببعد در بودجهء دولتی اتحادشوروی برای پرداختها به وزارت مخابرات اتحادشوروی بخاطر اجارهء کانالهای تیلفونی و تلگرافی مخابراتی و گزارش اخبار تحریری و انتقال عکسهای خبری تاس به خارج  از کشور را مدنظر داشته باشد.

یکجا با آژانس نشراتی نووستی باید منابع مربوط به مخارج اضافی آژانس مذکور که در طرح حاضر قید شده اند، را جستجو کند.

 

 

 

منشی کمیته مرکزی

 

 

ارسال شد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوست به

مادهء 5 اِس، پروتوکول 162

 

 

کمیته مرکزی ح. ک. ا. ش.

 

پیرامون بضی اقدامات برای گسترش نفوذ ما

در رسانه های گروهی کشورهای روبه رشد

 

 

 

مطابق به مصوبه کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. مؤرخ 30 می سال 1978 )شماره اِس. ت- 109/4 اِس) کارهای معینی برای تقویهء همکاری با کشورهای روبه رشد در عرصه تبادلهء اخبار بین المللی و ازدیاد مواد گذارشی در مورد زندگی در اتحاد شوروی، که توسط رسانه های گروهی این ممالک نشر شده اند، صورت گرفته است. همچنان روابط دوجانبهء سازمانهای شوروی با ارگانهای خبر رسانی کشورهای روبه رشدِ آسیا، افریقا و امریکای لاتین گسترش یافته و یک سلسله اقدامات بین المللی در بارهء تبادلهء اخبار نیز تدویر یافته اند. با ابتکار اتحادشوروی کنفرانس سراسری یونسکو طرح اعلامیه یی را پیرامون اصول اساسی سهم رسانه های گروهی در تحکیم صلح، تفاهم متقابل بین المللی و ارتقای حقوق مردم در مبارزه با راسیزم، آپارتاید و جنگ افروزی تصویب نموده است.

 

برعلاوه آمادگیها برای تدویر سیمینار بین المللی ژورنالیستان در اتحاد شوروی برای تبادلهء تجاربِ مربوط به انکشاف سیستمهای اطلاع رسانی و پرورش کادرها جریان دارند. در انستیتوت اخبار علمی علوم اجتماعی اکادمی علوم اتحاد شوروی گروه کاری پیرامون چالشهای فعالیتهای خبررسانی ایجاد شده و امور مربوط به تشکیل شعبهء پژوهشی در انستیتوت اقتصاد جهانی و روابط بین المللی اکادمی علوم اتحاد شوروی پایان می یابند. در سال روان تدویر جلسهء مشاورهء رؤسای آژانسهای بین المللی خبر رسانی کشورهای سوسیالیستی برای ارائهء طرح مشی مشترک در مورد مناسبات با ارگانهای خبر رسانی کشورهای غیر متعهد برنامه ریزی شده است.

 

در این اواخر کشورهای روبه رشد، در گام نخست ممالک عضو جنبش عدم انسلاک، بطور هویدا فعالیت آژانسهای خبر رسانی خویش را تشدید نموده و همچنان در عرصهء همآهنگی موقعیتهای شان در این موارد نیز در سطح بین المللی به دستآوردهایی دست یافته اند. در سال 1979 کنفرانس سراسری آسیایی این کشور ها در کوالالمپور و اجلاس وزیران کشورهای افریقا در ادیس ابابا برای تشکیل آژانس پان افریقایی حبر رسانی تدویر یافتند.

 

از سوی دیگر کشورهای غربی و در گام نخست ایالات متحدهء امریکا نیز تلاش مینمایند، تا عرصهء تبادلهء 

اخبار را به وسیلهء نفوذ خود و تضعیف مناسبات این کشورها با اتحادشوروی و دیگر ممالک سوسیالیستی استفاده نمایند. کشورهای غربی بشدت اندیشهء ایجاد ادارهء واحد آژانس خبر گذاری ممالک سرمایه داری و روبه انکشاف بدون اشتراک اتحاد شوروی و کشورهای دیگر سوسیالیتی را تبلیغ مینمایند. نظر به اطلاعات دستداشته سی. آی. ای. برنامه های ویژه یی را برای تربیهء عاجل ژورنالیستها از ممالک روبه رشد و ایجاد سیستمهای پیشرفتهء ارتباطی برمبنای استفاده از تکنالوژی پیشرفته و منجمله از طریق  ماهواره های امریکایی در این کشورها رویدست دارد. 

 

مسئلهء تأثیر سیاسی به عرصهء تبادلهء بین المللی اخبار و طرح خطوط اساسی باصطلاح « نظم نوین جهانی در بخش خبر رسانی» با گذشت هرروز بویژه در سازمانهای بین المللی به میدان مبارزه میان کشورهای سوسیالیستی و سرمایه داری تبدیل میشود.

 

 

 

با در نظر داشت، معقول خواهد بود، اگر از جانب خویش اقداماتی اضافی را در جهت  گسترش نفوذ شوروی به رسانه های گروهی کشورهای روبه رشد از طریق روابط دوجانبه و یا از راه  سازمانهای بین المللی خبر رسانی انجام دهیم. از جملهء این اقدامات از کمکهایی بعدی به یکعده کشورهای روبه رشد در موارد بهبود فعالیت ارگانهای ملی خبر رسانی، پرورش کادرهای حرفه یی در اتحادشوروی، دعوت مداوم از مسئولان آژانسهای خبری و  کادرهای ژورنالیست ممالک روبه انکشاف جهت سفر به اتحاد شوروی برای تبادلهء تجارب و ستاژ از طریق تاس، آژانس نشراتی نووستی و رادیو تلویزیون اتحادشوروی میتوان نام برد. لازم است که فعالیت مراکز سازمان بین المللی ژورنالیستان برای تربیهء خبر نگاران تشدید یافته و تجربهء تدویر سیمینارهای ژورنالیستان گسترش یابد.   

 

در پهلوی این اقدامات که مخارج اضافی را در قبال ندارند، طرح پروژههایی با هزینهء مالی منجمله به پول خارجی ضروری اند. از جمله میتوان از دادن اجارهء کانالهای ارتباطی، سازماندهی و دادن وسایل پیشرفتهء خبر رسانی توسط ما به بعضی از کشور دوستِ روبه انکشاف برای تجهیز آژانسهای خبر گذاری، کمک به پرورش پرسونل خدماتی شان و طرح و بهره برداری از ماهواره های عصری مخابراتی نام برد. این مسایل  باید از جانب سازمانهای ذیعلاقه در تفاهم با وزارت مالیهء لتحادشوروی و وزارت بازرگانی خارجی اتحادشوروی بشکل معمول حل گردند.

 

مهم است که در این راستا اقدامات گسترده و تفاهم شدهء کشورهای برادر سوسیالیستی را برای جلب همکاری شان با سازمانهای خبررسانی کشورهای روبه رشد حاصل شود.

 

همچنان در این باره با سازمانها علاقه مند و شعبهء صنایع نظامی کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش. (رفیق سیربین)  نیز تفاهم شده است.

 

 

 

 

شعبات کمیته مرکزی ح.ک.ا.ش    

 

 

 

 

 

 

 

7 جون سال 1979

 

 

 

26 پِ. ارِ. خ.

ِال. ِان/ ت.ب.


April 25th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی